Jak sobie radzić z zespołem przewlekłego zmęczenia?

W natłoku codziennych obowiązków zawodowych i prywatnych przedłużający się stan zmęczenia jest niestety dla wielu osób naturalny. Jednak przemęczenie ma szkodliwy wpływ na wiele elementów codziennego życia, takie jak na przykład zdrowie, relacje z innymi ludźmi, sprawność, z jaką wykonujemy kolejne obowiązki lub po prostu zadowolenie z życia. Nasilone przemęczenie może doprowadzić do wystąpienia tak zwanego zespołu przewlekłego zmęczenia, który jest uznawany za jedną z chorób cywilizacyjnych.

Zespół przewlekłego lub chronicznego zmęczenia, w skrócie CFS, od angielskiego terminu „chronic fatigue syndrome” to stan długotrwałego przemęczenia, które nie mija nawet po odpoczynku. Tego rodzaju zmęczenie trwa przez długi okres, o CFS mówimy, kiedy przewlekłe zmęczenie utrzymuje się ponad pół roku. Zespół przewlekłego zmęczenia nie jest pomimo wszystko jednostką chorobową, to znaczy nie znajduje się w spisie chorób.

Przyczyny CFS

Przyczyny zespołu przewlekłego zmęczenia mogą być różne. Jedną z nich jest osłabienie układu immunologicznego, spowodowane na przykład przez alergie lub infekcje. CFS może spowodować trudny przebieg mononukleozy lub wirus EBV. Zespół chronicznego zmęczenia zwykle dotyka osób bardzo zapracowanych, co często jest związane z prowadzeniem niezdrowego trybu życia. Pewne grupy zawodowe, na przykład przedstawiciele służby zdrowia lub nauczyciele, są szczególnie narażeni na pojawienie się CFS (związany z tak zwanym zespołem wypalenia zawodowego), chociaż dolegliwość często dotyka młodych matek i gospodyń domowych. Głównym objawem zespołu przewlekłego zmęczenia jest utrzymujący się stan wyczerpania, ale w CFS pojawiają się także oznaki ze strony całego organizmu.

Zespół przewlekłego zmęczenia wymaga czasu na regenerację sił. Na pewno dobrze sprawdzi się dłuższy pobyt w spokojnym miejscu, w pobliżu natury, na przykład nad morzem lub w górskim ośrodku wypoczynkowym. Duże znaczenie ma też odpowiednia ilość snu. Osoby cierpiące na CFS powinny zwrócić uwagę na właściwą dietę, bogatą w witaminy z grupy B, magnez oraz żelazo, polecane są dodające energii zioła i przyprawy, takie jak żeń-szen, miłorząb lub imbir. Pomocna okazuje się również aktywność fizyczna. Dobrym wyborem mogą okazać się regularne ćwiczenia pod okiem fizjoterapeuty.

Przede wszystkim jednak trzeba dbać o work-life balance, czyli zdrową równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Pamiętajmy też o bogatej w składniki odżywcze, zrównoważonej diecie oraz o czasie na spokojną i nieśpieszną regenerację organizmu, najlepiej z dala od zgiełku miasta.

Powrót